نقش عملیات به‌باغی در باغ‌های زیتون حاشیه رودخانه قزل‌اوزن طارم در افزایش عملکرد و کنترل بیماری لکه طاووسی

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسنده

بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، زنجان،

چکیده

هرس نامنظم و غیر اصولی، تغذیه نامناسب، آفات و بیماری‌ها و برداشت دیرهنگام محصول، عواملی هستند که روی باردهی زیتون تاثیر می‌گذارند. برای اجرای آزمایش هرس، تغذیه و سم‌پاشی درختان بر علیه بیماری لکه طاووسی روی درختان زیتون رقم زرد، تعداد 16 درخت به‌عنوان درختان شاهد انتخاب شدند. در کنار درختان شاهد نیز تعداد 16 درخت رقم زرد انتخاب و عملیات هرس، تغذیه و سم‌پاشی علیه بیماری لکه طاووسی بر روی درختان مذکور اجرا گردید. در پایان اجرای آزمایش نیز عملکرد میوه درختان شاهد و درختان تیمار شده به طور مجزا یادداشت شد.
نتایج نشان داد بین عملکرد درختان شاهد و تیمار شده تفاوت معنی‌داری وجود داشت. میانگین عملکرد درختان شاهد 13/23 کیلوگرم و درختان تیمار شده 11/31 کیلوگرم بود. نظر به این که خاک باغ‌های حاشیه رودخانه قزل‌اوزن دارای بافت لوم سیلتی بوده و بافت سنگینی دارند. از سوی دیگر هدایت الکتریکی آب و خاک این باغ‌ها نیز شور می‌باشد، لازم است برای افزایش رشد رویشی درختان زیتون در این باغ‌ها هرس باردهی به‌طور منظم انجام شده و همچنین برای بهبود تهویه ریشه‌ها لازم است کود دامی پوسیده به طور منظم هم‌زمان با شخم زیر درختان در فصل پاییز به خاک اضافه شود.

کلیدواژه‌ها