تعیین زمان مناسب برداشت زیتون رقم های زرد و روغنی در شهرستان شیراز استان فارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس. سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی.

2 کارشناس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس

3 عضو هیئت علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس. سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی

چکیده

یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در رابطه با کمیت و کیفیت روغن زیتون زمان مناسب برداشت میوه زیتون است. این امر تحت تاثیر عوامل مختلف ازجمله رقم، شرایط اب و هوایی می باشد بنابر این زمان مناسب برداشت هر رقم زیتون در مناطق مختلف متفاوت است جهت تعیین زمان مناسب برداشت شاخص های متفاوتی را می‌توان مد نظر قرار داد که از مهمترین این شاخص ها رنگ میوه، میزان روغن موجود در بافت میوه است. برای دستیابی به زمان مناسب برداشت هر رقم باید آزمون هایی در رابطه با زمان رسیدن به حداکثر تجمع روغن در بافت میوه و ارتباط آن با شاخص های ظاهری مانند رنگ میوه را بدست اورد تا بتوان به شاخص مناسب برداشت میوه دست یافت. بنابر این در این پروژه تحقیقاتی میوه دو رقم زیتون زرد و روغنی را در زمان های مختلف به فواصل 7 روز برداشت کرده و ویژگی های مختلف میوه و همچنین میزان روغن و رنگ میوه را در این زمان‌ها یادداشت کرده تا بتوان به بهترین زمان برداشت میوه دست یافت. نتایج نشان داد که در رابطه با رقم زرد بهترین زمان برداشت جهت استحصال روغن بازه زمانی 20 آبان به بعد می باشد که در این زمان میوه ها دارای حدود 45 درصد روغن در وزن خشک می باشند و جهت رقم روغنی نیز بهترین زمان برداشت بازه زمانی 10 آبان به بعد می‌باشد که در این زمان میوه‌ها دارای رنگ ارغوانی تیره و درصد روغن در وزن خشک میوه حدود 42 درصد می باشد.

کلیدواژه‌ها