کاربرد تله‌های مختلف جلب کننده در کنترل مگس میوه زیتونBactrocera oleae Rossi (Dip: Tephritidae)

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 رشت.کیلومتر 10 جاده رشت -تهران.روبروی دانشکده تربیت بدنی.مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان.بخش گیاهپزشکی

2 دانشیار بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی، موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

چکیده

مگس زیتون،Bactrocera oleae Rossiاز آفات مهم زیتون در ایران است. آفت با تغذیه از گوشت میوه باعث ریزش میوه‌ها قبل از برداشت و کاهش کیفیت و کمیت روغن زیتون می‌شود. روش‌های مختلفی از جمله: کاربرد تله‌های مختلف همراه با مواد جلب‌کننده یا فرومون‌های جنسی، سم‌پاشی با طعمه مسموم(Bait spray) به‌صورت لکه‌ای روی تنه یا بخشی از تاج درخت و یا کل باغ برای کنترل این آفت به-کار گرفته می‌شود. در این تحقیق از تلفیق تله‌ها برای کنترل این آفت طی سال‌های 1397 الی 1399 استفاده شد. تله‌ها شامل تله زرد چسبنده، تله زرد چسبنده + فرمون جنسی، تله مک فیل + پروتئین هیدرولیزات و تله بطری 5/1 لیتری(Olipe) + پروتئین هیدرولیزات به ترتیب به تعداد 50-10-10-10بود. نتایج به دست آمده نشان داد که در صورت استفاده از تله های مختلف به دلیل نوع کارایی متفاوت آنها در شکار حشرات نر و ماده مگس میوه زیتون، میزان خسارت و آلودگی میوه ها در باغ‌های تیمار شده بسیار کم خواهد بود. در سال اول تحقیق در ماه مهر درصد آلودگی میوه‌ها در تیمار شاهد 92/5 ± 66/73 و در باغ تیمار شده 14/2 ± 66/55 بود که دارای اختلاف معنی‌دار بودند. در سال دوم درصد آلودگی میوه‌ها در تیمار شاهد 67/5 ± 66/57 و در باغ تیمار شده 01/1 ± 66/48 و در سال سوم درصد آلودگی میوه‌ها در تیمار شاهد 18/7 ± 33/67 و در باغ تیمار شده 55/6 ± 36/61 بود که در اکثر ماهها اختلاف معنی‌دار وجود داشت.

کلیدواژه‌ها